In primul rand, consideram ca este atat in avantajul antreprenorului, cat si in avantajul dezvoltatorului sa stabileasca scopul websiteului care urmeaza sa fie creat. Stabilind scopul websitelui, putem obtine o mai buna intelegere despre nisa, functionalitatile, si parametrii proiectului, astfel aproximand efortul necesar dezvoltarii siteului.
Astfel, la solicitarea unei oferte, scopul websiteului poate fi precizat utilizand diferiti termeni, precum "catalog de produse", "website de prezentare", "website corporate" sau "website de cursuri".
Exemplu concret:
Buna ziua, doresc un website de prezentare care sa contina un catalog de produse.
Aceasta formulare ofera, din primele cuvinte, cateva repere despre proiectul in sine: va fi un proiect fara functionalitati de e-commerce, dar care va necesita implementarea unui sablon pentru produsele care urmeaza a fi prezentate in catalog.
Desi este un inceput bun, aceasta solicitare inca nu ofera suficiente informatii pentru ca dezvoltatorul sa poata oferi o cotatie corecta pentru ambele parti.
Ce lipseste?
Functionalitatile proiectului sunt o informatie esentiala in situatii precum cea de mai sus. De ce? Sa luam un alt exemplu concret:
Buna ziua, doresc un website de prezentare care sa contina un catalog de produse unice din nisa handmade.
Din aceasta solicitare, putem intelege faptul ca desi va fi necesara dezvoltarea unui sablon pentru produsele expuse, acestea vor fi unice si handmade, deci este posibil ca fiecare produs sa aiba caracteristici care nu se vor regasi la alte produse.
Asadar, se adauga un nou grad de dificultate, cu cel putin doua potentiale solutii:
Ambele solutii implica timpi de lucru care nu ar fi reiesit din prima solicitare.
Dar putem fi chiar si mai precisi:
In solicitarea unei oferte pentru crearea unui website, putem include si nisa proiectului.
De ce este relevanta nisa? Iata cateva motive:
Desigur, vor exista puncte si contrapuncte la fiecare dintre argumentele aduse mai sus, insa cert este faptul ca nisa poate influenta puternic nivelul de efort si/sau specializare necesare proiectului dumneavoastra. Asadar, asigurati-va ca includeti si nisa atunci cand solicitati o cotatie de pret.
Un pas mai departe:
Parametrii proiectului. Ce sunt parametrii unui website? Aici putem discuta despre diverse repere pe care atat antreprenorul, cat si dezvoltatorul le poate lua in calcul in crearea websiteului. Printre acestea se numara:
Toate acestea pot afecta semnificativ timpii de executie, deci si costul final al proiectului dumneavoastra.
De aceea consideram ca este foarte important sa mentionati acesti parametri atunci cand solicitati o oferta de pret, indiferent de canalul de comunicare.
Exemplu de parametri vizati de Google
Cu toate ca acest lucru nu este intotdeauna posibil, mentionarea bugetului la momentul solicitarii unei oferte poate ajuta din mai multe perspective.
Din punctul de vedere al dezvoltatorului:
Includerea unui buget pentru dezvoltarea unui website de prezentare sau magazin online poate ajuta dezvoltatorul sa ofere optiuni relevante potentialei colaborari. Mai precis, daca bugetul dumneavoastra este limitat, puteti exclude de la bun inceput dezvoltatori care nu ar dori sa accepte proiectul dumneavoastra, economisind, astfel, timpul alocat unei eventuale consultatii.
De asemenea, este important de retinut ca fiecare antreprenor are asteptari si bugete diferite in ceea ce priveste costurile unui website. Mentionand bugetul in momentul solicitarii unei oferte pentru dezvoltarea unui website poate comunica in mod direct asteptarile, evitand astfel negocieri nedorite.
Pe de alta parte, in cazul in care bugetul este limitat, dar dezvoltatorul este interesat de proiect, acesta poate intocmi o oferta care sa cuprinda alternative adaptate bugetului disponibil. O situatie concreta ar fi un antreprenor care isi doreste un magazin online pentru a testa piata, dar dispune de suma de 600 euro.
Desi este probabil ca aceasta suma sa nu poata asigura dezvoltarea un magazin online pe o platforma open-source, cu logo, design si functii personalizate, un dezvoltator poate oferi posibilitatea achizitionarii unei teme, spre exemplu, pe care mai apoi sa o personalizeze si adapteze proiectului, in masura posibilitatilor.
Din punctul de vedere al antreprenorului:
Mentionarea bugetului in solicitarea ofertei pentru dezvoltarea unui website ajuta, in primul rand, la incadrarea in planul de afaceri pe care l-ati stabilit de la bun inceput.
Trebuie tinut cont de faptul ca un website este, in practica, o investitie care adauga valoare afacerii dumneavoastra in mai multe feluri. Fiind o investitie, fondurile alocate unui website vor reflecta calitatea produsului finit, deci vor reflecta si calitatea imaginii dumneavoastra in mediul online. Asadar, comunicand bugetul disponibil, puteti filtra ofertele foarte ieftine, dar si cele care nu corespund realitatii financiare ale companiei dumneavoastra.
Mai mult, in cazul unor proiecte mai mari, puteti opta pentru plata in transe, sau pe dezvoltarea progresiva a siteului dumneavoastra.
Exemplu concret:
Adrian Patron doreste sa creeze un magazin online pentru a testa o noua colectie de haine de barbati. Domnul Adrian este ingrijorat de faptul ca rata de retur poate fi ridicata, luand in calcul tendintele consumatorilor din aceasta nisa. Antreprenorul solicita o oferta pentru un magazin online care sa cuprinda functionalitatea de confirmarea comenzii prin SMS, dar toate ofertele ii depasesc cu mult bugetul.
Asadar, dl. Patron decide sa solicite noi oferte, de data asta mentionand bugetul si mentionand faptul ca poate plati in transe, sau ca poate plati in viitor pentru dezvoltarea functionalitatii amintite mai sus, lansand magazinul online fara aceasta.
Alte considerente:
Va reamintim ca in dezvoltarea unui website pot fi implicate cunostinte din mai multe domenii, precum design web, UI/UX, programare, administrarea serverelor, marketing, SEO on- si off-page, accesibilitate, design grafic si copywriting, precum si buna cunoastere a legislatiei specifice domeniului. Fiecare dintre aceste domenii presupune zeci sau sute de ore de invatare si experienta inainte de livrarea unui website de calitate, care are potentialul de a genera venituri considerabile si care este, in esenta, cartea de vizita a afacerii dumneavoastra.
O perspectiva diferita ar fi comparatia cu o vizita la medic sau la un avocat. In mai putin de o ora, pacientul/clientul achita, in medie, 40 EUR, pentru niste servicii care nu genereaza un venit in mod direct. Urmand aceasta logica, ar fi lesne de inteles ca valoarea unei ore de munca a dezvoltatorului ar putea fi comparabila, desi, in realitate, este sub jumatate din cei 40 EUR amintiti mai sus.
In cadrul oricarui proiect va exista un echilibru fin intre disponibilitatea unui antreprenor si a resurselor acestuia, raportata la cerintele pentru dezvoltatorul cu care urmeaza sa colaboreze.
Resursele disponibile:
In cele mai multe cazuri, un website trebuie sa contina anumite elemente de branding, informatii despre proiectul vizat, cat si integrari cu anumiti prestatori de servicii, dupa caz. Toate acestea pot fi puse la dispozitie de catre antreprenor, sau pot fi lasate in sarcina dezvoltatorului.
Spre exemplu, exista cazuri in care o companie detine un brand book, punand la dispozitia dezvoltatorului fonturi, un logo, informatii despre valorile si misiunea companiei, dar si o paleta de culori si elemente de design grafic. In aceasta situatie, munca dezvoltatorului este inlesnita semnificativ, ceea ce poate reduce considerabil costurile proiectului.
Pe de alta parte, daca dezvoltatorul trebuie sa conceapa identitatea brandului companiei dumneavoastra, vor fi adaugate multe ore de lucru, fapt de care trebuie sa tineti cont in momentu in care solicitati sau analizati oferta pe care o primiti. Costul dezvoltarii identitatii de brand poate fi foarte ridicat deoarece brandul da "tonul" si coerenta afacerii dumneavoastra, influentand increderea si perceptia clientilor. In plus, elementele de branding vor fi folosite pe toate canalele de comunicare, inclusiv emailuri, carti de vizita sau reclame televizate, avand caracter transmedia.
Gradul de implicare:
Uneori, o imagine chiar valoreaza cat o mie de cuvinte: